zondag 14 juli 2019

13 07 2019 Opwijk 1/2 marathon trail

Kwestie van mijn kms te onderhouden had ik deze wedstrijd Droeshout stadrun gevonden ergens op 1 van de loopkalenders. What's in a name......het zou wel 80% onverhard zijn en licht heuvelend met weinig tot geen stad :-). Vroeger had ik eind jaren 90 in de Ardennen aan de Challenge Delhalle meegedaan, een loopcriterium met verschillende lopen in de natuur op lange afstand (10mijl....halve marathon). Tegenwoordig noemen ze dat een trail.

Opwijk, prachtige natuur




Voorzichtige doel was 1u30' omdat ik het parcours nog niet kon inschatten. Nadat we gestart waren en het eerste veld indoken besefte ik al, dit ging moeilijk worden.


Keiharde, oneffen leemgrond met gras en putten die je niet zag, kwam daarbij nog eens het onverwachts neig hellende parcours, wel prachtig, ook door een oerbos waar het slingerend afdalen was. Eén toer van de 10mijl en eentje van 5km om af te sluiten, doseren vooral.



Halfweg de 10 mijl riepen ze me toe dat ik in 15°positie liep, met de verwachting dat daar nog een paar 10 mijl-lopers tussen zaten. Sonja die noodgedwongen 6 maanden kalmer aan moet gaan doen (tandeningreep) en zodoende haar overbelaste buikspieren kan laten herstellen ging met de mountainbike proberen te volgen.
Dat was niet simpel want op bepaalde plaatsen moest ik door van die poortjes stoppen en stappen (om het vee af te schermen van de weiden). Daar ging Sonja nooit doorgeraken met haar fiets.


Via de raad van de seingevers kon ze me toch blijven volgen via binnenwegen om af en toe een foto te maken, me voorzien van drank en te supporteren, nice. Nadat ik een leeftijdsgenoot kon voorbijsteken en achter me laten liep ik al vlug alleen op het zware parcours van de 16km.


Op de zeldzame verharde stroken was het zaak om te recupereren. En zo kwam ik aan de finish door in 1u08' op de 10 mijl, echter nog een rondje van 5km... Ondertussen wist ik dat ik in de top 10 zat rond plaats 8 op de halve marathon.



 Dat rondje van 5km was iets minder onverhard maar in het begin wel heavy, een strook van 2km steeds maar klimmen weliswaar met meewind dus warm en geen afkoeling. Hier echt moeten doorbijten met het gedacht daarna afkoeling van de wind en aflopend terug in de velden.


Toch moest ik nog 1 plaatsje afgeven aan een iets jongere loper, geen schande vond ik. Al vlug zag ik in de verte de kerk van Droeshout (gehuchtje van Opwijk) waar de finish lag. Veel lopers die ik dubbelde... nog van de 10 mijl of halve marathon gaven me vleugels om de laatste km af te haspelen onder een warme zon. De marathonkms waren nog aanwezig, echter mijn pijnlijke Haglundenkel zou zich de dag daarna wel laten gelden met de zware belasting van vandaag.


1u31"10" was men tijd met een 9°plaats op 56 totaal maar wel eerste +50 waar ik wel trots op was tussen dat jongere geweld voor mij. (oudste 14 jaar jonger..)


Uitslag  Bedankt vrouwtje voor de foto's en de morele ondersteuning :-)

Geen opmerkingen: